On tullut taas jotain tehtyä. Taka-akseli on paikoillaan jarruineen, vaijereineen, uudet vanteet renkaineen. Uudet iskunvaimentimet ovat takapäässä paikoillaan, käsijarru on säädöissään (käsijarrukahvan räikkämekanismin rikkoutuneen jousen kanssa paloi monta tuntia, vanha oli tiessään ja uuden asentamisesta ei kuvia missään!)

 

DSCF2186.jpg

 

Pakoputkisto pitäisi mallata paikoilleen piakkoin, kunhan saan etupään kokoon, vaihdoin rullalaakerit etupään napoihin,mutta sopivat rasvatiivisteet (stefat) jouduin tilaamaan LMC Truckilta erikseen, ne tulevat torstaina trackingin mukaan.
Niinpä etujarrutkin ovat levällään, samoin ohjausvivusto muutenkin.

DSCF2185.jpg

Siinä uudet takaiskarit ja jouset lisäpakkoineen koottuna, kardaani paikoillaan, käsijarruvaijerit säädettynä.

DSCF2187.jpg


Vaihteiston crossmember (kuten moottorinkin) on uusi aftermarket-malli, automaatin kanssa kun alkuperäiset eivät toimi. Kardaanin asennuksen yhteydessä vaihteiston takatyyny piti vaihtaa vakiokorkuisesta Energy Suspensionin matalaan malliin, nyt moottori on 3 astetta alaviistossa runkoon nähden, kuten pitääkin ja kulma tukilaakeriin (uusi) nähden on oikein.

DSCF2189.jpg


Tehostin ei mahtunut auton alle (vaikka piti) crossmember oli sentin liian lähellä tuota kullanväristä tehostimen kalvopurkkia. Tilasin PolPerformancelta firewall booster bracketin (mikä se on suomeksi?) ja laitoin tehostimen tuohon.
Vanha peltinen bracket piti poistaa mittariston aukon takaa - 15 pistehitsiä ja kaksi 1/2" ruuvia. No, pistehitsejähän ei saanut porakoneella, koska porakone ei mahdu. Akkuporakone mahtui, mutta sen pikaistukka oli liian iso. Ainut toimiva ratkaisu löytyi Puuilosta.
90 asteen paineilmakulmaporalla pisteet sai pistehitsiterää käyttäen auki. Samalla tuli laitettua lämmityslaite paikoilleen, se kun pyöri tiellä hytin lattialla, samoin pyyhkijöiden moottori vivustoineen löysi tiensä takaisin kojelaudan alle.

Myös uusi bensatankki + anturi tuli laitettua hyttiin paikoilleen ja vähän bitumi-alumiiniäänieristemattoa tankin taakse sekä kojelaudan alle lämmityslaitteen taakse. Laitan lisää, kunhan ehdin.
Tarkoitus olisi verhota tuolla koko tulipelti ja lattia. Sen päälle tulevat sitten "jute padding" ja varsinainen matto.

Vanha lattianläpi -jarrupoljin sai mennä, tulppasin sen reiän samoin kuin kytkimen aukon. Käsijarruvipu löysi paikoilleen uuteen bracketiin, oli muuten jumalaton homma vaihtaa jarrukahvan räikkämekanismin jousi uuteen. Jo 1950-luvulla osattiin tehdä niin yksinkertaisia rakenteita, että vuonna 2018 niiden tajuamiseen meni neljä tuntia :)....

NO, nyt toimii ja on paikoillaan!  Hytin lattialla on vanha petauspatja, peltilattialla makailu käy epämukavaksi kojelaudan alla työskennellessä.

DSCF2184.jpg

 

DSCF2188.jpg

Siinä uusi tankki, johdotus pitää viedä katon koteloiden kautta mittaristolle.

 

DSCF2191.jpg
Auton alla ryömiessä tulin ottaneeksi tukea vanhasta "tie rodista", siis raidetangosta (kuvassa vasemmanpuoleinen). Havaitsin sen olevan monella mutkalla joka suuntaan (varmaan alkuperäinen). Päissä olleet nivelpallot olivat jumissa, ne piti hajottaa, jotta ne sai irti.
Vanha tanko on paksuudeltaan 3/4" (19.04mm) ja uusi "Heavy Duty" -malli 1".
Vanhassa on muovia päissä, kun päät ovat irrottamisen jäljiltä rasvassa ja likaiset muutenkin. Uuteen tuli hommattua samalla nykyaikaiset pallonivelet.

Näiden, uuden ohjausvaihteen ja rullalaakeroinnin kanssa ylimääräiset väljät ainakin katoavat ohjauksesta ja kun autossa on vielä uudet shacklet jousissa, nykyaikaiset kaasuiskunvaimentimet (Monroe) ja vyörenkaat, sen pitäisi olla tehostettujen, automaattisäätöisten jarrujen kanssa selvästi parempi ajettava kuin uutena tehtaalta tullessaan?

Panostus alustaan on tarpeen jo pelkästään lisääntyneen moottoritehon takia, vaikka eihän tällä mitään ratalähtöjä oteta.

Jarruputkistot, ohjauksen kasaus ja pakoputkisto ohjelmassa seuraavaksi.

To be continued.......