Melkein kokonainen vuosi on ehtinyt mennä muiden projektien ja yleisen kiireen kanssa. Jätin Facebookissa roikkumisen loppukesästä pois ja onnistuin kuin onnistuinkin tekemään paljon hommia, jotka ovat odottaneet tekijäänsä.
Apacheen tarvittavia osia joutui tilaamaan USA:sta lisää, ovet paljastuivat niin ruosteisiksi, että hankin kokonaan uudet, 450 dollaria kappale LMC Truckilta Kansasista.

Kesän mittaan tuli hankittua myös uudet etulokasuojat, uudet sisemmät etulokasuojat ja lavan takareunan poikkipalkki, lavan takaluukku ja lavan etuseinä.
Lisäksi kasa korjauspeltejä tuli jo viime vuoden puolella - hytin taka-alanurkat, sekä sisemmät että ulommat (alanurkat ovat kaksikerroksiset) sekä koko lattialevy yhtenä kappaleena. Pääsi lopulta paljon vähemmällä hitsauksissa.

DSCF1505.jpg

Molemmat astinlaudat menivät vaihtoon, samoin astinlautojen etureunassa olevat saranapalat, niiden edessä olevat kotelot sekä etualakulmista vielä puuttuvat lokasuojan kiinnikkeet. Astinlaudan alareunan liitos hytin takanurkkaan pitää vielä muotoilla "linjaan" kulman kanssa.

DSCF1511.jpg

Myös oikean puoleinen astinlauta vaihdettiin, samoin takanurkan sisä-  ja ulkokappaleet....

DSCF1512.jpg

Myös tällä puolella astinlaudan alareuna pitää vielä muotoilla sopivaksi kulmapalaan.

DSCF1507.jpg

Tulipellin alaosien ruostuneet osat korjattiin asiaankuuluvin korjauspaloin, suorasta pellistä vääntäen tuossa olisi mennyt puoli elämää....

DSCF1509.jpg

Tehdasvalmisteisen palan sopivuus pohjan pokkauksiin hämmästytti. Taustalla uudet sisemmät etulokasuojat, sovitetaan kun saadaan hytti nostettua rungolle kokeilua varten ennen maalausta.

DSCF1508.jpg

Kuljettajan puolella oli täsmälleen sama kohta ruostunut.

DSCF1506.jpg

Koko lattialevy tuli vaihdettua hytistä, 120 dollarin hintaisen pohjalevyn sijasta olisi ollut täysin järjetöntä tehdä tuollaista kappaletta suorasta pellistä.
Vertailun vuoksi vanha lattia:
DSCF1003.jpg

Hiekkapuhalluksen jälkeen vanha lattia oli niin huonokuntoinen, että sen vaihtamalla säästi kymmeniä työtunteja.

DSCF1514.jpg

Hytin takahelman suora osuus kulmien väliltä oli ruostunut kokonaan pois. Tässä se on uudelleenrakennettuna tänään. (Mikä perkele tuota kameraa taas vaivaa, kun kuva on noin samea?). Taustalla toinen uusista ovista....
Hitsauksia pitää tehdä vielä hytin lattian alla, pistehitsatut saumat ja lattian tukipalkit pitää vielä hitsailla paikoilleen. Sitä varten hytti pitää ottaa tuosta alas ja kipata selälleen lattialle. Sen jälkeen hitsatut alueet hiekkapuhalletaan ja maalataan tuolla samalla punaisella epoksilla. Seuraavana käsittelyyn tulevat lavan laidat, lavan etuseinä ja takaluukku kun ovat uusia, vain laitoja täytyy hieman oikoa ja sitten hiekkapuhaltaa ja epoksimaalata. Rungon päällä lavan korjaus on helpoin tehdä.

Tällä hetkellä tavoitteena on hytin ja lavan pintamaalaus lopulliseen väriin tammikuussa 2017.  Maalauksen aikana ehdn tehdä rungon kunnostuksen ja moottori/vaihteiston sovituksen rungolle. Kevään mittaan autoa pääsee siis kokoamaan, moottorihan on koneistettu jo yli puoli vuotta sitten (stressiporaus 0.030" ylikokoon, kampiakseli 0.010" alikokoon), dekkitasot 0, kampilinja linjahoonattu ja kiertokanget kunnostettu, sekä liikkuvat tasapainotettu +-1g tarkkuuteen. Tasapainotus oli alunperin tehtaan jäljiltä todella pielessä, mutta nyt pitäisi käydä tasaisesti. Täytyy ennen joulua kasata moottori tuosta pukista keikkumasta, kaikki osat moottoriin on kaasutinta lukuun ottamatta.
Tulee siitäkin vähän talliin lisätilaa. Tallissa on aika kasa Apachen uusia osia ja lisäksi tuo moottori uusine osineen ja iso kasa vanhaa hytistä purettua osaa. Lämmityslaite, lasinpyyhkimet, johtosarjat, valot ja mittarit. Eipä tuossa autossa paljon muita osia hytissä olekaan, mutta vanhat osat pitää käydä läpi ja tilata kerralla loput kevättä varten.

Uudet vanteet, levyjarrut eteen ja jarrutehostin, uusi ohjauspyörä, mittariston lasi ja kaikki kojelaudan nupit nyt ainakin sekä tuuli- ja takalasit, sivuikkunat, ovitiivisteet, ajovaloumpiot, takavalot, uusi bensatankki ja jouset ajattelin kaiken varuiksi vaihtaa sekä eteen että taakse. Ne eivät ole kalliita, mutta hankalat vaihtaa, nyt kun ne on rungon pinnoitusta varten irrotettava kuitenkin, niin samalla laittaa kokonaan uudet. Lisäkustannus on muutama satanen.

Lavan pohjaa varten pitää muistaa ostaa pohjalautoja kiinni pitävät teräslistat ja niiden kiinnikkeet (374 ruuvia muttereineen).

Sohvapenkki on edelleen verhoilijalla - hyvä niin, koska täällä ei tilaa liiemmälti ole. Haen penkin pois, kunhan hytti tulee maalarilta.

Siinäpä ne loput tarvikkeet ja työt kutakuinkin ovat. Taka-akseli on tallissa puhallettuna ja polttomaalattuna odottamassa kasausta uusilla jarruilla ja laakereilla, täytyy laittaa nippuun, jotta saa sen rungon alle.

Tästä tämä nyt etenee - kesälle 2017 ajoon?