Homma alkoi alun alkujaan jo vuosia sitten, en edes muista onko aikaa 15 vai 20 vuotta. Unelma tuplavalokeulaisesta Apachesta - ja nimenomaan Fleetsidesta - on kytenyt joka tapauksessa mielessä pitkään.

Vuosi sitten istuin yön pimeinä tunteina selaamassa netin saloja ja jostain eBaysta ponnahti jo poistettu ilmoitus 1959 Apachesta.
Lähetin myyjälle viestin, josko auto olisi yhä kaupan - ja olihan se. Hintapyyntö oli 1200 US dollaria eli 2014 syksyn kurssilla reilut 700 euroa. Autosta puuttui vetoakselit, joten sen saaminen Arizonan ja Utahin rajalta konttisatamaan oli aluksi ratkaistava - ennen sitä ei kaupassa olisi järkeä.

Kyselin Overdrivestä erilaisia vaihtoehtoja ja sainkin muutamia tarjouksia. Flatbed- tai trailerikyyti olisivat ainoat vaihtoehdot, koska autonkuljetusrekkaan autoa ei saisi millään vetareiden puuttuessa ja myyjän (vanhempi naishenkilö) mukaan he asuivat upottavalla hiekkadyynillä, jonne isommalla yhdistelmällä ei uskaltaisi ajaa.

Apache.jpg
Siinä trailerilla lähdössä kohti Los Angelesin satamaa

Yllättäen sain soiton Hal-Mari:n www.finn-us.com Petteri Kerviseltä, hän sanoi homman olevan hoidettavissa ja trailerirahdin maksavan 700 dollaria Los Angelesiin. Lisäksi 500 eur kaupantekomaksua, kun eBayn kautta ei pystynyt sääntöjen mukaan maksamaan koko kauppahintaa. Olisin tietenkin voinut maksaa auton suoraan myyjälle, mutta näin se meni helpommin kun hakija (siis suomalaisten pyörittämä rahtifirma USA:ssa, terminaalit Los Angelesissa, Houstonissa ja New Yorkissa) maksoi käteisellä myyjälle ja osti auton suoraan mun nimiini.

Rahti Suomeen maksoi 1800 euroa+tulli+alv eli autolle tuli kaikkiaan hintaa nelisen tonnia. Losissa alle heitettiin uudempi 12-bolt perä, jotta auto saatiin rullaavaksi. Vanha perä pantiin lavalle.

Niin auto pakattiin konttiin ja se oli Suomessa joulun 2014 jälkeen, juuri ennen Uutta Vuotta.

20141015_041641.jpg

Siinä trailerin kyydissä, jarrurummut pysyvät käsijarrun takia paikallaan, vaikka vetarit ovat tiessään (varastettu kuulemma joskus)

Parasta oli, että autolla oli ollut uudesta lähtien vain 2 omistajaa ja molemmat samassa suvussa!
Tekniikkana 283 V8 (näissä harvinaisempi, yleensä kutoskoneisia) ja nelivaihteinen Muncie SM420 manuaalilaatikko. Peränä orkkis GM 55T, johon alkaa olla melkoisen vaikeaa löytää vetareita ja muitakaan osia, välityksiä sentään saa 3:38 tiheyksisenä ja laakereita sekä stefoja onneksi saa. Perästä lisää myöhemmin.


Lommoa siellä ja täällä, mutta kokonaisuutena räpeltämätön auto. Ja sikahalpa, minusta ainakin.

DSCF4452.jpg

Tässä ollaan jo Suomessa keväällä 2015. Projekti odottaa entisten valmistumista alta pois.

Ylläolevassa näkyy lokasuojan "emblem", joka on vääntynyt lokarin mukana. Otin nuo irti ja yritin oikaista tätä vääntynyttä koristetta ja "naps" - sinkkivalusta tehty osa murtui. Onneksi löysin 45 taalalla eBaysta samanlaisen.
Kromautin koristeet Loimaan Kromauksessa, maksoi vähän vajaan tonnin. Paljon vai vähän? Minusta helvetin paljon, mutta toisaalta - uusia ei saa mistään ja kromaa himassa? Ei onnistu, joten oli maksettava. Työn jäljessä ei ole moittimista, mutta kyllä 900 euroa tuosta....no. En ole koskaan kromauttanut aiemmin mitään, joten kai se sitten on "oikea hinta"? Ei tosin "halpuutettu" :).

Nyt projekti on lähtenyt jo kunnolla vauhtiin, auto purettiin atomeiksi syyskuun lopulla ja tällä hetkellä moottori on jo osina ja menossa koneistamoon, hytti on puhallettu ja epoksoitu ja lava odottaa samaa käsittelyä. Hyttiin on kasa korjauspaloja, mutta USA:sta on vielä tulossa kokonainen lattialevy, kun hytin takaseinän ja lattian kulma oli haperoa. Helpompaa vaihtaa koko lattia, astinlaudat ja hytin takakulmat kuten myös etu-alanurkat menevät kuitenkin vaihtoon.

Etulokasuojat - sekä sisä- että ulko- mulla on uudet, samoin puskurit, oviin pitää ainakin toiseen vaihtaa ulkoalareuna, sekin on korjauspalana valmiina. Näihin saa rapakon takaa yllättävän hyvin osia, itse ostin pääosan LMC Truckilta
Kansasista. Monet muutkin myyvät osia, mutta tuolta sai orkkis GM:ää, joka on aivan erilaista kuin kiinalainen romu.

Lavan takaluukku ja etuseinä menivät vaihtoon, sen verran isotöinen homma olisi ollut paikata ja oikoa ne.
Lavan pohja on kadonnut, mutta puutahan se vain on :).

Seuraavassa kuvakavalkadia......

DSCF1012.jpg
Lavan etuseinä oli sen verran rapea, että ostin uuden. 140 taalaa ei ollut paha hinta

DSCF4349.jpg

Kabiini oli karussa kunnossa. Sohvapenkissä oli asunut aavikkorotta, se oli täynnä heinää ja rotan skeidaa.

DSCF4426.jpg
Oikean oven alareuna pitää uusia, samoin molemmat etulokasuojat menevät vaihtoon, myös puskurit

 

DSCF4352.jpg
Hytin sisustaa. Lattialla vanhan perän u-pultit ja jotain madallusosia, 12-boltissa oli ollut BellTechin 8"madallus, perä tuli samanlaisesta madalletusta vehkeestä. 1964-1974 truckeissa oli samanlevyinen 12-bolt, johon saa yhä kaikkia osia. Laittoivat mulle Hal-Marin toimesta 200 taalalla sellaisen, jotta auto saatiin rullaavaksi




DSCF4392.jpg
Lavan pohja on lahonnut




DSCF4454.jpg

Näkymä auton alta, hytin takaseinän kohdilta


 

DSCF4368.jpg

Uudempi 12-bolt. Tuolla auton sai rullaavaksi, sen voi myöhemmin käyttää johonkin toiseen projektiin....


 

DSCF4373.jpg

Auton oma orkkis GM 55T perä. Siinä oli yllättäen täysin ehjä 4:11 välitys, niitä ei saa enää mistään. Hiekkapuhallutin ja maalautin akselin, laakeroin uudelleeen ja säädin välityksen. Hommasin puuttuvat vetarit Alabamasta romuttamolta. Kasatessa huomasin akseliputken vääntyneen niin, ettei kuskin puoleinen vetari mene paikoilleen.....Perkele....no, nou hätä, samasta romiksesta Alabamasta sain myös ehjän akseliputken. Näissähän on Fordin ysituumaisen tapaan irrotettava keskilimppu, joten säädöt ja uudet laakerit eivät menneet hukkaan. Akselin hylsy maksoi 140 dollaria+rahti Suomeen muutaman kympin. Puhallus ja maalaus sillekin....

DSCF4338.jpg

Konehuoneessa oli asunut aavikkorotta tai mikä lieneekään. Heinää ja rotanpaskaa oli imusarjan päällä riittävästi....

DSCF4360.jpg

Kuskin puoleinen hytin etualakulma. Siihen on korjauspalat

DSCF4390.jpg

Yleisnäkymä edestä auton alle

DSCF0996.jpg
Runko purettuna syyskuussa 2015. Rungossa oli etupäässä noin 10mm vääntymä vasemmalle, se oikaistaan Autorobotilla ennen rungon putsausta ja pinnoitusta

DSCF0998.jpg

Hytti selällään. Sohvapenkki lähti jo verhoilijalle

DSCF1001.jpg

Runko edestä, moottori vielä paikoillaan

DSCF0997.jpg

Kunnon katusliksit?

DSCF1030.jpg

.....ja hytti puhallettuna. Tässä mallattiin vähän korjauspeltejä lattiaan ja ovitolppaan, tulipellin korjauspalasta lähtee takareunasta puolet pois, koska koko lattialevy vaihdetaan yhtenä palana.

DSCF1032.jpg
Tankin pannat. Lattian ja takaseinän kulma on pitsiä, siksi lattia vaihdetaan kokonaan



DSCF1038.jpg

Astinlaudat menevät molemmin puolin vaihtoon, uusi pilkistää kuvan reunasta


DSCF1037.jpg

Pari laatikollista korjauspaloja

DSCF1039.jpg

Kojelauta puhallettiin myös alta. Keskellä oleva valopilkku johtuu kameran salamasta. Ruosteet ja lika ovat tiessään.
Aikamoinen muutos alkutilanteeseen. Tästä on hyvä aloittaa hitsailut.

DSCF1035.jpg
Kajuutta edestä. Molemilla puolilla jalkatiloissa on ruostereiät, mutta niihin näkyy aiemmissa kuvissa paikkapellit. Hytin etualakulmat löytyvät myös, samoin takakulmat sekä sisä- että ulkopuoliset....

DSCF1041.jpg
Hytin takakulmat ovat reilusti reikäiset - uutta peltiä vain pintaan!

DSCF1042.jpg

Näillä mennään, jatkoa seuraa päivitysten muodossa projektin edetessä!