Pari vuotta menikin niin että heilahti. Auto kuitenkin on olemassa ja etenee nyt vauhdilla.
Hytin lattia meni vaihtoon jo aikaa sitten, moottori tuli remontoitua toista vuotta sitten (löysin '83 Camaron 305 cid HO-kannet sadalla eurolla, ne plaanattiin suoriksi, venttiilit hiottiin ja ohjaimet kunnostettiin. Kanaviin en koskenut, eli jätin porttaamatta ja muuttamatta kanavat kokonaan. Venttiilijouset menivät uusiksi, ostin koneeseen Comp Camsin 250H -nokan ja sain 100 eurolla käytetyn Edelbrockin Performer -imusarjankin. Pukinsarvisarjat hommasin RockAutosta, malli Corvette 2 1/2" lähdöillä.
Koneeseen tehtiin "ihan kaikki" -kansitasot plaanattiin, kampiakseli hiottiin ja tasapainotettiin +/-1g tarkkuudella, kiertokankien pesät hoonattiin, kangenpultit menivät vaihtoon, sylinterit porattiin 0,020" ylikokoon ja tietysti kaikki laakerit uusin samalla. Kone oli std-kokoinen avattaessa, siis vuodelta 1959 koneistamatta tähän saakka!

Moottori kävi kolme viikkoa sitten Santala Racingin dynossa sisäänajossa - ja siitä tuli hyvä. Tehoa tulee ulos 254hv ja vääntöä 403Nm (yli 400Nm 2000rpm ---> tasaisesti, kuin dieselissä). Tavoite oli noin 180-200hv haarukassa, mutta tämä meni yli reippaasti - ja mitään varsinaista hi-perf-osaa ei ole käytetty. Kaasuttimen vaihdoin uuteen Edelbrockin 500cfm nelikurkkuiseen. Sytytysennakoksi jätettiin 31,5 astetta, mikä takaa nakuttamattoman käynnin kuumillakin säillä.

Tyhjäkäyntiä kone käy nätisti 650 kierroksella tutisematta.
Moottori ja vaihdelaatikko tuli laitettua rungolle ennen maalausta, sekä moottorin että vaihteiston kiinnikkeet menivät TH700 automaatin myötä vaihtoon. Töitä moottori/vaihteistoyhdistelmän asennukseen meni 13 tuntia ennen kuin ne olivat oikealla kohdalla rungossa....!!!

Auto lähti tänään maalarille, jonka jälkeen jatkuu jarrujen ja pakoputkiston rakentamisella. Kardaani on lyhennettävänä ja autoon on tulossa vielä Montanasta USA:sta kasa osia (polttoainesäiliö, iskunvaimentimet, kattoverhoilu, jäähdytin jne.).

Runko on puhallettu ja maalattu

Photo0050.jpg

 

Photo0049.jpg

Originaali taka-akseli ei ole vielä alla, sain vanteet vasta tänään, tilapäinen akseli on 5-pulttinen. Toimii tuossa liikuttelussa ihan jees. Lavassa on vielä oikomista ennen maalausta.

Tuossa auto tänään ennen lähtöä maalaamoon

DSCF2150.jpg

Moottori on muovissa, jottei pöly maalaamossa ja kuljetuksen aikana likaa paikkoja.

DSCF2151.jpg

Hieman karu sisusta. Ovet ovat uudet, samoin lattialevy. Etulokasuojat ovat uudet, samoin lavan etuseinä ja takalaita.
Maalauksen jälkeen jarruja ja pakoputkistoa, sitten uudet vanteet ja oma taka-akseli alle. Uudet lasitkin löytyvät varastosta, samoin verhoiltu istuin.

Nostin kytkintä Facebookista lopullisesti, niinpä ajattelin herättää tämän blogin eloon....ehkä jotakuta kiinnostaa, jotakuta ei.
Teen tätä autoa nyt lähiviikkojen ajan täysipäiväisesti, joten eteneminen tulee olemaan huimaa!